ژاپن و ایران

ژاپن خواستار معافیت از تحریم نفت ایران

پکن- ایرنا- مقامات و شرکت های عمده ژاپن بار دیگر و برای چندمین بار در سه ماه گذشته، خواستار معافیت از ممنوعیت واردات نفت خام از ایران شدند.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی ‘ان.اچ.کی’ ژاپن روز یکشنبه گزارش کرد عمده فروشان نفت خام در ژاپن نحوه واکنش به درخواست ایالات متحده آمریکا برای توقف کامل واردات نفت خام از ایران را در دست بررسی دارند.
آمریکا با اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران، از کشورهای دیگر خواسته است که تا ماه نوامبر سال میلادی جاری (آبان)، واردات نفت خام از ایران را متوقف کنند.
تلویزیون ژاپن گزارش کرده است پیشتر در سال میلادی جاری، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از چارچوب یک توافقنامه بین چند کشور که طبق آن برنامه هسته ای ایران محدود می شد، خارج شده و تحریم های خود را مجددا بر ایران ابقا کرد.
نفت ایران 5.5 درصد کل واردات نفت ژاپن را تشکیل می دهد دولت ژاپن از دولت ایالات متحده آمریکا خواسته است که ژاپن را از این تحریم مستثنی کند و استدلال کرده است که به تضمین تنوع تامین نفت خام نیاز دارد.
ایالات متحده آمریکا این درخواست ژاپن را رد کرده است و ژاپن پیشرفت چندانی در مذاکره در این رابطه به دست نیاورده است.
‘ان.اچ.کی’ بدون اشاره به اسم شرکت ها می گوید چهار شرکت بزرگ ژاپنی عمده فروشی نفت خام در حال بررسی گزینه های خود در صورت قطع واردات نفت خام از ایران هستند.
این در حالی است که چند روز پیش نیز ‘ریو مینامی’ مدیر بخش نفت و ‌گاز وزارت اقتصاد،‌ بازرگانی و صنعت ژاپن گفته بود توکیو همچنان به دنبال دریافت مجوز دولت آمریکا برای ادامه واردات نفت از ایران پس از تحریم‌ها است.
این مقام وزارت اقتصاد ژاپن گفته بود توکیو به واردات نفت از ایران به عنوان یکی از الزامات تامین امنیت کشور نگاه می‌کند و این موضوع برای ما خیلی مهم است.
به گفته وی پالایشگاه‌های ژاپنی از دولت این کشور خواسته اند به جد به دنبال دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران باشد چون آنها می‌خواهند واردات نفت از ایران را ادامه دهند.