موسسه حقوقی داد و خرد

گوگل با عینک‌های واقعیت افزوده جدید به پیشواز متاورس می‌رود.

گوگل در حال ساخت عینک‌های واقعیت افزوده‌ی جدیدی است که به‌نظر می‌رسد تلاش جدی این شرکت برای به‌دست‌آوردن سهمی در تحقق متاورس باشد

چند وقت پیش، درباره‌ی آگهی استخدام جدید گوگل نوشتیم که از توسعه‌‌ی سیستم‌عامل جدیدی برای دستگاه‌های مبتنی‌بر واقعیت افزوده خبر می‌داد. آن موقع هنوز مشخص نبود این دستگاه قرار است چه باشد؛ اما گزارش جدید نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد گوگل در حال کار روی ساخت نسخه‌ی جدیدی از عینک‌های واقعیت افزوده‌‌ی خود است.

چه خوشمان بیاید چه نه، بازار «متاورس» این روزها بین شرکت‌های مطرح دنیای تکنولوژی به‌شدت داغ شده و هرکدام در تلاش است سهم بیشتری از نسل آینده‌ی اینترنت و دنیاهای مجازی را به خود اختصاص دهد. در این رقابت نفس‌گیر، شرکت فیسبوک با تغییر برند به «متا» و سرمایه‌گذاری میلیاردی در بخش هدست‌های واقعیت مجازی Oculus Quest پیش‌قدم شد. حالا شاهد تلاش‌ گوگل برای سهیم‌شدن در تحقق متاورس با بازگشت به محصول ده سال پیش این شرکت هستیم.

طبق گزارش‌ها، گوگل با همکاری شرکت North قصد دارد موقعیت خود را در دنیای مجازی محکم‌تر کند. گوگل این سازنده‌ی عینک‌های هوشمند را تابستان ۲۰۲۰ و پس از ناکامی در معرفی نسل بعدی گجت اولیه‌ی خود، از مالکیت اینتل خارج کرد. آن زمان هدف گوگل از خرید North مشخص نبود؛ اما حالا به‌نظر می‌رسد جانشین گوگل‌گلس واقعا در راه باشد.

مهم‌ترین پروژه‌ی North تحت مالکیت اینتل عینک‌های هوشمند موسوم به Smart Glasses بود که لنزهای طبی را با نمایشگرهای هولوگرامی همراه می‌کرد. این عینک‌ها میکروفون داخلی و حلقه‌‌ی کنترلی داشتند که می‌شد آن را به انگشت کرد تا بدین‌ترتیب از نوتیفیکیشن‌های موبایل باخبر شد یا به‌کمک نمایشگر آن، هنگام پیاده‌روی مسیریابی کرد.

گوگل نزدیک به یک دهه‌ چنین آینده‌ای را برای گجت‌های واقعیت افزوده‌ی خود متصور بوده است. اولین نسخه‌ی گوگل‌گلس سال ۲۰۱۳ عرضه شد؛ اما موفقیت‌آمیز نبود. نسل بعدی این عینک‌ها هم در سال ۲۰۲۰ و فقط برای سازمان‌ها عرضه شد. باوجوداین، حالا با پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌ی واقعیت افزوده و بازار داغ متاورس، گوگل بخت بیشتری برای عرضه‌ی موفقیت‌آمیز عینک‌های هوشمند خود دارد؛ هرچند هنوز مشخص نیست آیا این عینک‌ها برای عرضه در سال ۲۰۲۲ آماده باشند یا خیر.