گروه انتخاب که محصولات لوازم خانگی تحت برند دوو تولید می‌کند، در نشست خبری اعلام کرد اکنون مالک شرکت کره‌ای دوو نیست و تنها از نام تجاری این شرکت طبق قراردادشان استفاده می‌کند؛ اما تکنولوژی دوو را پیش از تحریم‌ها وارد کشور کرده است.

پس از نامه جمعی از تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی به رهبری، واردات لوازم خانگی کره‌‌ای به کشور ممنوع اعلام شد. بااین‌حال، تبلیغات خیابانی شرکت «انتخاب» با برند «دوو» و استفاده از نام تجاری این برند کره‌ای در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی بر پا کرد. روز گذشته (۲۳ آبان) نیز، انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در اطلاعیه‌ای درهمین‌باره اعلام کرد: «لوازم خانگی تولید داخل که به هر نحو با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند.»

امروز (۲۴ آبان)، گروه انتخاب با برگزاری نشستی خبری به حواشی ایجادشده در این زمینه پاسخ داد. حسین فهیمی، مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، درمورد اطلاعیه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: «تصور می‌کنیم این اطلاعیه سوءبرداشتی ناشی از برخی اطلاعات نادرست است که دراختیار انجمن قرار گرفته است. به‌هر‌حال، انجمن می‌تواند دیدگاه و استدلال خودش را داشته باشد؛ اما درمورد این موضوع، تعاملی با ما نداشته است.»

فهیمی در این نشست اعلام کرد نگاه گروه انتخاب به دوو، یک برند خارجی است که در داخل تولید می‌شود، نه اینکه تنها از یک لوگو استفاده شود یا به این اسم محصولات دوو را وارد کند. بااین‌حال درادامه نشست، این حرف نقض شد. محمدرضا عنوانی، معاون کسب‌و‌کار گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، درمورد شرکت دوو الکترونیک گفت:

دوو الکترونیک برندی ۱۰۰ درصد کره‌ای است که فعالیتش را در سال ۱۳۴۶ آغاز کرد. این شرکت وضعیت بسیار خوبی داشت تا اینکه سال ۱۹۹۰ در زمان بحران مالی، به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلان خارج از کشور خود دچار تزلزل و فعالیتش محدود شد. این شرکت اکنون فعال است و در کشورهایی مانند آمریکای‌جنوبی حضور دارد.

او درمورد تاریخچه ارتباط این شرکت با دوو الکترونیک توضیح داد در سال ۱۳۸۷، این شرکت نمایندگی توزیع محصولات در ایران را از دوو گرفت. سپس در سال ۱۳۸۹ و زمان بحران مالی، گروه انتخاب در مزایده‌ی خرید دوو شرکت کرد و در رقابت با شرکت الکترولوکس سوئدی توانست مالکیت شرکت کره‌ای دوو را خریداری کند. بااین‌حال پس‌از‌آن، دولت کره‌جنوبی به‌صورت یک‌طرفه قرارداد را لغو و اعلام کرد که انتخاب مالک دوو نیست. عنوانی می‌گوید پس از این اتفاق، انتخاب موضوع را به دادگاه بین‌المللی برد و برای اولین‌بار، دولت کره‌جنوبی از سمت ایران محکوم شد. دادگاه حکم کرد که کره هم خسارت (پیش‌پرداخت) گروه انتخاب را بپردازد و هم کارهای قانونی درخصوص لغو قرارداد مسترد شود.

عنوانی درمورد رابطه‌ی کنونی با شرکت دوو می‌گوید: «ما هم طبق قرارداد بلندمدتی که سالانه یا چندماهه تمدید می‌شود، برای استفاده از نام تجاری این شرکت، برند دوو را اجاره کرده‌ایم و سالانه بابت آن مبلغی به صاحب شرکت پرداخت می‌کنیم.» او اضافه می‌کند حدود ۱۳ سال پیش زمانی که انتخاب مالک دوو شد، انتقال تکنولوژی انجام گرفت و روابط فنی و تکنولوژیکی عمیقی ایجاد شد. او در این مورد گفت:

ما توانستیم هم دانش و هم قواعد روز صنعت لوازم خانگی خارجی را به کشورمان تزریق کنیم. ما درواقع یک میان‌بر زدیم. اگر این کار انجام نمی‌شد، الان مثل باقی شرکت‌های ایرانی هدفمان فقط بازار ایران بود و نمی‌توانستیم جهانی شویم. خرید برند دوو برای ما به هدف جهانی‌کردن صنعت لوازم خانگی داخلی ایران بود.

عنوانی گفت ایجاد رابطه تکنولوژیک نزدیک با دوو باعث شد تا عمق ساخت داخلی قطعات ازطریق انتقال تکنولوژی در انتخاب به حدود ۷۵ درصد برسد. او درمورد اینکه چرا دوو در زمان اعمال تحریم‌های شدید آمریکا نتوانست مثل سامسونگ و ال‌جی از ایران برود، گفت: «دوو نمی‌توانست برود؛ چون عمق ساخت داخل را افزایش داده بودیم و اگر می‌خواست برود، نه می‌توانست ماشین‌آلاتش را ببرد، نه تکنولوژی‌اش را. همه این‌ها در انتخاب نهادینه و بومی‌سازی شده و ما حداقل وابستگی را داریم.»

او با تأیید شرایط سخت واردات به‌دلیل تحریم‌ها، واردات قطعه و مشکلات ارزی گفت دلیل اینکه انتخاب تا حد بالایی قدرت تأمین بازار را دارد، همین بومی‌سازی ساخت قطعات است. مدیرعامل گروه انتخاب هم دراین‌رابطه گفت این شرکت درحال‌حاضر هیچ قطعه‌ای از دوو وارد نمی‌کند و محصولاتش را خودش تولید می‌کند. فهیمی توضیح داد:

واردات در کشور به دو صورت انجام می‌شود: واردات مواد اولیه که کشور ما اصلا امکان تولیدش را ندارد و واردات قطعاتی مثل کمپرسور که تا تولید آن‌ها در تیراژ بالا انجام نشود، اصلا اقتصادی نیست.

فهیمی اضافه کرد مصرف‌کننده ایرانی همواره با لوازم خانگی داخلی مشکل داشته؛ چرا‌که از قدیم، کیفیت این لوازم پایین بوده است؛ بااین‌حال، انتخاب مانند برخی تولیدکننده‌های داخلی نمی‌خواهد با کاهش کیفیت، هر قطعه‌ای را خودش تولید کند و برخی قطعات را از شرکتی معتبر وارد می‌کند. او اضافه کرد که انتخاب بعد از اعطای مالکیت دوو نیز کار تحقیق و توسعه را ادامه داده تا بتواند در سطح رقبای جهانی فعالیت کند. او گفت انتخاب در‌حال‌حاضر در چین، کره‌جنوبی، ترکیه و ایتالیا درکنار بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های لوازم خانگی دفاتر تحقیق و توسعه دارد و در ایران هم مراکز تحقیق و توسعه متعدد و بزرگی دارد که با دانشگاه‌ها کار تحقیقاتی انجام می‌دهد:

این‌طور نیست که دانش فنی‌ای را که ۱۳ سال پیش از دوو گرفتیم، حالا بیاییم و روی همان مانور بدهیم و فقط روی همان تکنولوژی کار کنیم. آن کار پایه و اساس تلاش ما شد و رشد و گسترش تکنولوژی دوو در این سال‌ها ازطریق بخش تحقیق و توسعه و همکاری با دوو رخ داده است.

عنوانی درمورد دلیل حذف تابلوهای تبلیغاتی انتخاب از سراسر شهر هم‌زمان با جنجال‌های ایجادشده حول این شرکت را تنها یک اتفاق بیان کرد و در این مورد گفت: «ما تابلوهای شهری‌ای را که اجاره می‌کنیم، هر سه ماه یک‌ بار برمی‌داریم و عوض می‌کنیم. برای مثال، الان تابلو جشنواره زمستانی را نصب کرده‌ایم.»

فهیمی نیز درمورد افزایش قیمت محصولات برند دوو در هفته‌های اخیر با تکذیب هرگونه افزایش قیمت ازسوی شرکت گفت بعد از دستور رهبری هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم؛ اما مسئول قیمت‌گذاری فروشگاه‌ها نیستیم. او گفت شرکت انتخاب برای حل این مشکل، از تیرماه برنامه‌ای مبنی‌بر راه‌اندازی ۴۵۰۰ فروشگاه شروع کرده و تاکنون حدود ۱۷۰۰ فروشگاه دایر شده است. او نوید داد که تا آخر سال، شاهد هیچ‌گونه فروشی خارج از شبکه توزیع شرکت انتخاب نخواهیم بود و لوازم خانگی این شرکت به قیمت کارخانه عرضه خواهد شد.